måndag 18 oktober 2010

Idag har jag scrappat!

Egentligen hade jag planerat att skriva ett inlägg om hur besvärligt det är att bo i ett land där man inte kan språket, så alltså bryr man sig inte om vare sig att sätta på TV-nyheterna eller att läsa tidningar. Därför vet man inte att det är jättestrejk så att posten inte går som den ska, flygplanen inte flyger som de ska eller att tågen inte kör som vanligt och att bensin och diesel håller på att ta slut på mackarna.
Det enda man vet är att några lärare i skolan strejkar så barnet i college får "etude" istället för vad-det-nu-var-hon-skulle-haft. Jag vet inte om jag stavade rätt, men det innebär att alla går och sätter sig i en läsesal och pluggar eller ritar eller nåt som de själva kan roa sig med.
Eftersom post och flyg inte sköter sig har inte vår adressändringsbekräftelse kommit fram, så jag har ägnat en stor del av dagen att ringa, skriva, scanna, ringa (igen) och mejla dem (två gånger), för annars kommer de att börja skicka tillbaka posten till avsändaren imorgon. Att de har fått 1200 kronor av oss spelar ingen roll, om de inte har fått min signatur. Jag fick inget besked om den bifogade filen var ok, så jag får väl ringa dem imorgon bitti igen. Suck.

Men eftersom det redan är så sent och jag har annat att berätta nu blir det ingen lång utläggning om kaoset som strejken skapar även i vårt hus, istället ska jag visa två saker som jag har lyckats scrappa idag till Paris-resan på Mollys Scrapbooking. Det var tyvärr ingen fysisk resa, bara en i fantasin, men det var inte illa det heller.

Det fanns massor av härliga utmaningar, men jag fastnade direkt för nummer tre - inspireras av en låt. Låten i fråga var Joe Le Taxi med Vanessa Paradis, och den är så skön! Ända sedan jag såg YouTube-klippet i torsdags förmiddag har jag haft den i huvudet. Jag kommer ihåg att jag var lite avundsjuk på Vanessa som fick en sån jättehit, hon var ju bara nio månader äldre än jag, varför blev inte jag upptäckt?

I alla fall, jag inspirerades av Vanessas look, och årtalet, 1987, så jag letade rätt på mina skolfoton från högstadiet (det var inte helt enkelt...) och när jag väl hade hittat dem visste jag inte vad jag skulle göra med dem, de var egentligen för stora för att få plats på en sida, men jag tryckte ihop dem och sedan klippte jag ut en massa stjärnor i tygprover som jag har haft liggande och inte vetat vad jag skulle göra med, det är så läckra tyger men de är klistrade på papper så jag kan inte sy nåt med dem... Men eftersom det var tyger var jag ju ändå tvungen att sy, så jag har knappt använt nåt annat än symaskinen för att fästa saker på den här LO:n.
Jag gick i högstadiet från HT86-VT89, förresten, ojojoj, så man såg ut. Mina barn skrattade åt mina glasögon, jag vet att jag var jättenöjd med dem då...
(Den som var vaken inatt kanske ser att det är ett annat foto nu, jag var helt enkelt tvungen att lägga till en stjärna när jag såg LO:n nu på morgonen...  red. 19/10. Sorry Lilo, hoppas att det inte räknas som fusk.)



När jag grubblande på hur jag skulle göra LO:n bestämde jag mig för att göra något enklare först, så jag tog mig an utmaning nummer åtta: Skapa ett bokmärke. Enda kravet är att det måste vara med en fågel.
Jag hittade ett par guldiga fåglar jag köpt på rea nån gång och bläddrade igenom min hög med biljetter (som en av tjejerna lånat för flera månader sedan och jag hittade förra veckan), och så plockade jag fram mina pyttesmå tårtpapper (som jag har köpt i mataffären). Sedan tog jag några pappersklistrade tyger och började sy. Resultatet kommer här (framsida - baksida):


Så Lilo, jag hoppas att du lottar rätt nu, det var ju så härliga vinster!
Jag önskar att jag hade hunnit göra fler saker, särskilt Momas skiss... Men det får bli en annan dag.


6 kommentarer:

Lilo sa...

Makalöst snyggt! och jag är så glad att jag ser dig scrappa igen! =) Jättecool layout! Och brillorna var ju störtsköna. Bokmärket är jättefint!!!

Blooomed sa...

Det är ju helt sjukt vad bra du är människa!! :O Verkligen jättesnyggt :). Men oj ja.. Alla minns vi högstadiet även fast det var lite olika länge sen hehe :).

Carola sa...

Åh vad snyggt med alla stjärnorna och sydda kanter. Vilken pingla du var, du borde också ha blivit upptäckt ju :D

Å bokmärket e sååå sött :D

Linda sa...

Tackar! Jag insåg att det antagligen inte är syrafritt, men äsch, man lever ju bara en gång, eller hur? De här fotona måste finnas i massor av exemplar hemma hos mamma, så det spelar ingen större roll. ;)
Det är så kul när man väl kommer igång!

OUT OFF THE BOX sa...

Även jag minns högstadiet, och DET var länge sedan.. Vad är en LO?? och beträffandet fotona, så finns det ju en hel del av den varan hemma i Bergkvara, både äldre och nyare..

Linda sa...

LO betyder layout, alltså en scrappad sida. Och jag trodde nog att det fanns foton i mängder hemma hos er. :)