lördag 16 oktober 2010

Godmorgon!

Idag vaknade jag mycket tidigare än vad jag hade tänkt mig, och helt utan anledning, dessutom. Efter att ha insett att jag inte kunde somna om funderade jag på vad jag skulle göra med denna "extra tid" som jag plötsligt fått. Lugna stunder i ensamhet är inte något jag har i överflöd, eftersom jag är hemmafru med fem barn och en hårt arbetande make. Sedan vi flyttade till Frankrike ser jag honom klart mindre än förut, och att fransmännen har 35-timmars arbetsvecka har jag slutat tro på... snarare 45 eller 55.

Halva min familj har flyttat ut i bloggvärlden senaste veckan (men min svägerska Sigrid har bloggat i evigheter), och jag inser att min systers blogg är mycket djupare än min, och eftersom jag är ungefär dubbelt så gammal, så går det ju inte alls an! Jag måste vara störst, bäst och vackrast eftersom jag är äldst, eller hur? Här kommer därför några djupa tankar om tid såhär på morgonkvisten.

10 minuter... det är inte så lång tid, men tänk vilken skillnad det gör. De senaste månaderna har jag börjat med att gå upp en stund tidigare, innan det är dags att sätta full fart och väcka alla andra, och bara njuta av ensamhet och lugn och ro, läsa några rader och få en mjuk start på dagen. Jag märker att jag blir mer harmonisk (jag gillar det ordet, det har en härlig klang, men används alldeles för lite) och får större tålamod med vad som händer omkring mig.

10 minuter räcker till att plocka ur och i diskmaskinen och torka av bänkarna i köket, och så mycket trevligare det är att gå dit när man slipper se kaoset!

10 minuter gör stor skillnad när det ser stökigt ut hemma, man hinner plocka undan massor av leksaker, ställa alla skor snyggt och organisera soffkuddarna, och plötsligt ser det trevligt och inbjudande ut här istället för att jag skulle dö av skam om någon plötsligt kom förbi och hälsade på. Fast de får inte titta in i sovrummet där jag ställer all tvätt som jag inte har hunnit vika... ;) Men10 minuter räcker faktiskt ganska långt på den fronten också, om det inte är fem maskiner tvätt, förstås, då krävs det lite mer...

Att säga till barnen 10 minuter tidigare än man tror att man behöver när man ska iväg nånstans och har en tid att passa är också mycket bra för familjehumöret. Jag förstår fortfarande inte att det kan ta så lång tid för sju personer att klä på sig skor och jacka och gå ut genom dörren, man kan ju tycka att alla kan göra det samtidigt, inte en i taget, men det verkar inte så, att döma av tiden det tar...

10 minuter är verkligen inte mycket, tänk bara på hur länge du har suttit vid datorn idag?
Vad hinner ni med på 10 minuter? Det vore trevligt att höra.

(Det tog klart mer än 10 minuter att ändra designen lite här och försöka få rubriken centrerad, till slut gjorde jag bara lite punkter före och efter, smart va? Eller? Jag fattar ju verkligen inte hur man gör sånt här, jag undrar om hela bloggen bytte namn nu till punkt punkt punkt punkt punkt Livet i Frankrike punkt punkt... osv? Jaja, jag får lära mig mer nån annan dag, nu är det faktiskt dags att vakna på riktigt och sätta fart på dagen. Hoppa i kläderna och gå till bageriet och köpa en baguette och bära hem under armen, Lilo, precis som riktiga fransmän gör!)

8 kommentarer:

OUT OFF THE BOX sa...

10 minuter??? Jag la alltid på en halvtimme om det var viktigt att vi skulle någonstans, ( men vi var ju nio st när alla bodde hemma i Bergkvara ) och det funkade nästan... men på 10 minuter så har jag läst Ditt inlägg och duckit ett stort glas med tre frukter, så nu kan vi äya frukost med gammalt bröd och Fransk & Dansk ost.

Linda sa...

Tio minuter EXTRA menade jag. Totaltiden är nog en halvtimme, även om vi bara är sju. :)

Lilo sa...

Kanske mata pippisarna och städa lite snabbt åt dem? Det borde jag göra nu så jag kommer härifrån datorn. ;) Vill ju hinna scrappa något idag också! =)

Blooomed sa...

Åhh tack Linda :).
Måste säga att detta var väldigt bra och harmoniskt skrivet (insåg precis hur mycket jag saknar de svenska orden :)
Så, tio minuter.. Tar det för mig att göra mig en ordentlig middag istället för att äta toasties hela dagen. Och ibland är det faktiskt ganska kul. Och magen blir hyfsat glad också, så det känns som ganska väl spenderade tio minuter efterråt!

Blooomed sa...

Och ja, den heter nu ... livet osv.
Jag har inte vågat göra det själv för det ser ut som ett definitivt mer än 10 minuters jobb och som att det enkelt kan förstöra allt :S. Men det man gör är att man "ändrar HTML" på bloggen.. Det är där man kommer åt alla fulingar^^ Lycka till!

Linda sa...

Bläää, HTML... bokstavskombinationen ger mig rysningar... ja, ja, vi får väl se om jag orkar göra nåt åt det. Nån annan dag.
Nu ska jag ägna tio minuter, eller antagligen lite mer, kan jag tro, åt att sortera tvätten, sedan får vi väl se hur många maskiner det blir tvättat idag. Att sortera den är ju alltid en början. ;)

Madeleine Blomberg sa...

Jag vill veta hur det gick med damerna som skulle sy väskor!!! Tänkte lägga 10 minuter på att läsa om det sen;-)

Linda sa...

Vi hade jättetrevligt när vi sydde väskor, även om det inte kom så många som jag trodde. Det var faktiskt bara bra, då hann jag hjälpa dem mera.