fredag 9 december 2011

Språkförbistring...

Förra julen köpte jag en burk bikarbonat i en specialaffär (där jag även hittade saffran för det fruktansvärda priset 10€/g). Och jag har använt den sedan dess när jag har bakat något där det står bikarbonat i receptet. (Logiskt, va? Det är väl så de flesta gör...)

Häromdagen när jag var och handlade spanade jag efter bikarbonat i kryddhyllan eftersom min burk nästan var slut, och jag hittade till slut en jätteburk på 400g för drygt 2€. Jag var lite tveksam till om det var rätt bikarbonat för den hette inte riktigt likadant som min gamla burk (som var mycket mindre och dyrare), men jag köpte den ändå och tänkte att jag får väl slå upp och kolla så det är rätt. Det står Bicarbonate de sodium på den ena och Bicarbonate d'ammonium på den andra.

Nu har jag slagit upp det på google translate, och sedan jämfört översättningarna med wikipedia, och det visar sig att min gamla bikarbonat var hjorthornssalt, även kallat ammoniumbikarbonat, och den nya är bikarbonat, även kallat natriumbikarbonat. Jaha. Vad ska jag säga om detta? Det funkar utmärkt att byta ut bikarbonat mot samma mängd hjorthornssalt, kakorna blir lika bra.
Men jag känner mig ändå lurad.



Inga kommentarer: