onsdag 7 december 2011

Dags för pepparkakor!

I eftermiddag ska vi baka pepparkakor här hemma, så idag delar jag med mig av mitt bästa pepparkaksrecept. Det bästa med det här receptet är att man bara blandar ihop allting och bakar pepparkakor genast, degen ska alltså inte vila innan. Det är en smidig och lättarbetad deg och pepparkakorna blir goda och fina.

Eftersom mitt förråd av sirap börjar sina gör vi nog bara en halv sats, jag kanske kommer på nåt mer jag behöver sirap till, och hittills har jag inte hittat  sirap här, även om det ska finnas.
Det öppnade en ny "bio"-butik i stan häromveckan, jag ska gå dit och kolla när jag hinner, de andra jag har frågat i har inte haft någon mélasse hemma. Men även en halv sats pepparkakor räcker rätt länge...

Drottning Astrids pepparkakor
200-300 st

3 dl sirap
3 1/2 dl socker
1 msk kanel
1 msk ingefära
1 msk nejlikor
1 msk malda pomeransskal
1 1/2 msk bikarbonat
300 g smör
2 ägg ca 1 1/4 kg vetemjöl

(Jag brukar byta ut kryddorna mot samma mängd färdig pepparkakskrydda.)

Blanda sirap, socker och kryddor i en kastrull. Sjud upp och rör ner bikarbonatet när blandningen kokar.
Häll blandningen i en bunke och tillsätt smöret. Låt det smälta och blanda ner ägg och mjöl.
Arbeta degen smidig och baka ut den medan den fortfarande är ljummen.
Kavla ut degen och ta ut kakorna med mått.
Grädda i ugn, 175 grader, ca 8-10 minuter.

Receptet hittade jag på Dansukkers hemsida 2005.



Inga kommentarer: