måndag 5 december 2011

5:te december

Bara två skolveckor kvar innan jul... Här går det undan...
I eftermiddag ska Victorias klass åka skridskor på fejk-isbanan mitt i stan och imorgon ska de gå på julmarknaden tillsammans med en schweizisk klass som kommer och hälsar på dem. Spännande.

Jag har köpt en julkrubba, äntligen. De är inte så vanliga här, så förra året hittade jag ingen, men en snäll kvinna i kyrkan gav mig en uppsättning "gubbar", fast inget stall, så jag blev glad när jag hittade ett fint stall häromveckan (utan snö, det verkar vara trend med snöiga krubbor i år?), det gjorde inget att de medföljande figurerna var fula, för jag har ju redan fina nu. :)
Kvinnan jag fick "gubbarna" av förra året bjöd hem oss och visade sin samling krubbor; hon hade 18 olika varianter på krubbor! Hennes mormor var från Malta och där är det tydligen en stor tradition att ha fina julkrubbor, så några figurer var ärvda från henne. I södra Frankrike är det vanligt med renässansklädda gubbar, och hon hade också en del zigenar-klädda figurer. Och en pytteliten Maria-Josef-Jesus-staty i metall, bara 2-3 cm hög. Hela hennes vardagsrum var fullt av krubbor och "heliga familjen" som de kallas här.



Barnen klagade förra veckan att krubban var tom, men jag sa att det är väl ingen som har hunnit dit än? Fast nu har jag ställt in djuren i alla fall.

1 kommentar:

Monica sa...

Kul att ni bygger upp krubban från grunden!