tisdag 20 december 2011

Recept: Pepparkaks-kolakakor med vit choklad

Detta är min nya julfavorit! De här kakorna är såååå goda, så jag skulle kunna äta hela burken med kakor själv... Jag undrar om jag ska offra min sista sirap på att göra en sats till?


Pepparkakskolakakor med vit choklad

100 g mjukt smör
1 dl socker
1/2 msk vaniljsocker
1/2 msk pepparkakskryddor
1 msk sirap
2 1/2 dl mjöl
1 tsk bakpulver

Garnering:
ca 75 g vit choklad, ju mer desto godare...

Blanda alla ingredienser, dela degen i två bitar och rulla längder av dem. Lägg rullarna på en bakpappersklädd plåt och platta till med fingrarna. Grädda i 175 grader i 12-14 minuter, de ska vara krispiga, inte mjuka, när de har svalnat.
Skär rullarna till sneda kakor medan de fortfarande är varma.
Smält vit choklad och ringla över kakorna när de har svalnat.

Två tips från mig till dig:
Skär kakorna med pizza-slicern, jättesmidigt!
Smält chokladen i en liten plastpåse i micron och klipp ett liiitet hål i ett hörn för att enkelt spritsa ut chokladen på kakorna.

2 kommentarer:

Elinor Jensen sa...

Det receptet måste jag pröva!

Linda sa...

Varning, varning... de går åt fort, gör en dubbel sats. ;)