fredag 20 januari 2012

Franska tvättråd gör mig galen!

Förra veckan började rean här i stan, och jag tog med mig Jennifer, Emma och Victoria till en av de större klädaffärerna här, och där roade vi oss i 1 1/2 timme, ungefär, innan vi körde hemåt med två stora välfyllda kassar med fynd.

För en stund sedan stod jag och sorterade veckans tvätt, och av förklarliga skäl var det en hel del av nyinköpen som låg i tvättkorgarna.
Allting var märkt med 30 grader och streck under baljan, utom en kjol i polyester som får tvättas i 40 grader, och en kortärmad tröja med "Hello Kitty"-tryck; på den står det handtvätt...

Vi köpte bland annat jeans, tröjor med och utan tryck, pyjamas, gympakläder och grovstickade tröjor/västar. Ingenting var i några konstiga material eller med påklistrat bling. Det flesta plaggen är av bomull med 2-5% elastan. Ändå säger tvättråden 30 grader och streck under baljan. Vansinne! Man kan väl inte tvätta i kallvatten...

I somras trotsade jag tvättrådet en gång och tvättade en ny tröja med tryck i 40 grader istället för 30. Det blev helt förstörd, trycket bleknade nästan helt bort. Så det misstaget gör jag inte igen.
Men vad kan rimligtvis hända med en vanlig tröja (utan tryck) av bomull med lite elastan i om jag tvättar i 40 istället för i 30? Inget! (Jag är textilingenjör, så jag borde veta...)

Ändå fegar jag och tvättar numera tre maskiner tvätt med 30 grader i veckan (ljust, mörkt och rött/rosa), som tillägg till de 4-6 maskiner jag redan tvättar... Suck. Fast jeansen tvättar jag i 40, oavsett vad tvättrådet säger, så det så. Om det inte står 60 förstås.
Den gråa Hello Kitty-tröjan har jag inte bestämt mig för vad jag ska göra med ännu, vågar jag tvätta den i maskin eller inte? Jag har fått lära mig att "delikat"-tvättprogrammet tvättar mer försiktigt än folk i allmänhet, så jag tror att den får gå med där...

För den delen så funderar jag på om jag ska använda syntet-programmet i 30 grader istället för delikat, delikat borde väl motsvaras av ett skötselråd med två streck under baljan, eller hur? I min manual till tvättmaskinen står det förklarande text till hur de olika programmen ska användas, men det är inga tvättsymboler bredvid texten, det tycker jag hade varit smart.

Jag vet inte hur det är i Sverige nu för tiden, om det har skett något revolutionerande med tvättmedlen de senaste året, men på det tvättmedel jag använder nu står det "fläckfritt även på 30 minuter", antagligen för att "allt" ska tvättas i 30 grader, och de programmen är ju väldigt korta.
Här finns fortfarande många jättestora paket som man ska hälla 2 dl av i tvättfacket, och även små paket med koncentrerat tvättmedel, och så små geléiga kuddar som man ska lägga i tvättrumman, under tvätten. Men, jag har inte sett några olika paket för vittvätt respektive kulörtvätt, konstigt va? Måste betyda att de inte använder optiska vitmedel i det här landet. Däremot finns det specialtvättmedel för svarta kläder, men det har jag inte testat.

Nu pep det om tvättmaskinen, dags att lägga i en ny omgång tvätt...

(Och jag vet att jag skrev ett liknande inlägg för ett år sedan, men faktum är att för 1 1/2 år sedan när vi reashoppade här första gången var allting märkt med 40 grader, det måste hänt nåt med klädmärkningen den hösten... )


3 kommentarer:

Monica sa...

Jag vägrar 30 grader om det inte gäller en superfantastisk festblåsa eller om det är ylleprogrammet som ska användas. Med två tonåringar och en som nästan är där är det deo som ska bort i tvätten och svett också för den delen. Det blir dyrt att slänga alla kläder som får ingrodd svett i sig om man inte tvättar ordentligt. SÅ bra tycker jag inte att tvättmedlen är. Lycka till med tvättandet! :)

Linda sa...

Jag håller med dig! Även om jag inte har några tonåringar riktigt än...
Men nu får jag väl börja köpa superfantastiska tvättmedel och hoppas att de gör sitt jobb som de lovar även i 30 grader, för jag vill inte förstöra fler kläder...

Monika sa...

He he... ler åt dina funderingar på tvättråd, jag har också funderat några gånger...

Jag har just köpt en ny tvättmaskin med "eco bubbles". Den påstår att den tvättar allt i lägre temperatur eftersom den behandlar tvättmedlet på ett speciellt sätt. Vete katten om jag tror på det, men tvätten blir ren och enligt lappen som satt på maskinen ska den dra extremt lite ström.
Jag kör det som står 30 grader eller handtvätt på i tvättmaskinen, på 30 grader "handtvätt" och det blir bra tycker jag, men då har jag ju alltid Via eller Ariel...
Men jag funderar lite på om det faktiskt skiljer mellan tvättmedel eller om det är samma sak fast med olika namn?