torsdag 5 januari 2012

Intressant tanke

Jag läste en intressant lista på CNN häromdagen, 15 faith-based predictions for 2012, och på plats nummer nio hittade jag detta:

Sabbath becomes trendy! Fourth Commandment makes a comeback! Sabbath named Time's person of the year! A new movement sweeps the country. They call themselves 24/6. Worn out by being tethered to the grid 24/7, sick of being accessible all hours of the day, inundated by updates, upgrades, and breaking news, Americans finally rebel, demanding, "We need a day off." People all over the country go offline for 24 hours every week. The simple break from the frenetic pace results in lowered cholesterol rates, fewer speeding tickets, and a reduction in marital strife. Peace, tranquility and contentment spread like wildfire.
--Jamie Korngold, rabbi and author of "The God Upgrade"

Att vara nåbar 24/6 istället för 24/7. Varför inte? Men själv föredrar jag nog mer normala "arbetstider": 
Ring mellan nio på morgonen och nio på kvällen, om det inte är nåt akut. Ring helst inte efter åtta, då nattar vi barnen. Och jo, du får ringa tidigare på skoldagar, det är ingen risk att vi sover, men det är fullt upp med att få iväg alla till jobb och skola, så vill du bara småprata, välj helst en annan tidpunkt.
Jag älskar att småprata, så ring gärna!

Om du mejlar så kollar jag normalt mejlen flera gånger varje dag, men på söndagarna har jag som regel datorn avstängd. Och nej, jag har varken mejl eller facebook i mobilen. Och mobilen bor i handväskan, så det är god chans att jag missar ett sms om jag inte är i närheten av väskan när det piper till.  Kontentan av detta är: Är det viktigt så ring. Är det halvviktigt, är chansen större att jag ser ett mejl än ett sms snart. Om jag är hemma, alltså, så man kan inte veta säkert...

Kalla mig gammaldags om du vill, men jag vill välja själv hur nåbar jag är.
Eller hur jag är nåbar.

Inga kommentarer: