måndag 31 januari 2011

Annorlunda, del 4

Tvättråd. Oj, jag skulle kunna skriva en hel uppsats om fegmärkning av kläder... Men det tänker jag inte göra, för så spännande tycker ni nog inte att det är. Men jag blir lite sur på affärer som medvetet (antar jag?) märker sina kläder med för låga temperaturer, de hoppas väl på att ingen ska följa dem och alltså inte kunna gå tillbaka och klaga om de krymper eller färgen inte håller.

I alla fall, måndag är min tvättdag, så idag på morgonen när jag stod och sorterade tvätt insåg jag att nästan allting som Jennifer, Emma, Victoria och jag fyndade på rea förra lördagen är märkt med 30 grader och streck under baljan! Och naturligtvis får man inte tumla någonting...
Det gäller både en jeanskjol, en grovstickad kofta i akryl, ett par tights i slinkigt tyg med paljetter på och en helt vanlig trikåtröja i bomull med tryck på. Och en hel massa annat, vi storhandlade verkligen... ;)
Jag tänker använda huvudet som vanligt och tvätta det mesta i 40 eller 60, men naturligtvis de mer ömtåliga sakerna i 30, och tumla tänker jag också göra om jag vill, för det här är ju vansinnigt!

Här måste jag slå ett slag för H&M, deras kläder (i alla fall barnkläderna) är aldrig fegmärkta. Victoria köpte en rosa tröja med glittertryck för några år sedan, den har använts mycket och alltså tvättats säkert närmare hundra gånger, i 60 grader och tumlats, helt enligt tvättrådet, inte ens ut-och-in, och den är fortfarande lika glittrig och fin! Heja H&M!
Det finns en H&M-butik i Mulhouse, ungefär en timmes bilresa härifrån, så vi får väl ta oss dit nästa gång det är dags att fylla på garderoberna. Tyvärr har H&M ingen postorderförsäljning i Frankrike, annars hade ju det varit smidigt.

Jag äääälskar att handla på rea, smålänning som jag är, och här vet de verkligen hur en rea ska se ut, det mesta är det 50-70% rabatt på, och det är inte bara en liten hörna av butiken som det är reakläder i, det är mycket. Och fina kläder, inte bara konstiga... ;)
Fast å andra sidan betyder ju en stor rea att de köpte in för mycket kläder, så det är ju inte så smart av butiken egentligen, men jag gillar det.

Inga kommentarer: