torsdag 20 januari 2011

Vårt bästa torsdagsnöje!

Idag var vi på gympa, Jared, Diana och jag. Det var länge sedan sist, av den enkla anledningen att Emma och Vitoria slutar skolan för att komma hem och äta lunch samtidigt som gympan slutar.
Visst, gympan är nära, men det är en hemsk uppförsbacke på hemvägen, och jag skulle föredra att ha en halvtimme på mig för att klä på oss yttterkläder och ta oss hem. Jag har klarat det på tjugo minuter med diverse hot, lockelser, tvillingvagn och blodsmak i munnen, men inte ens då kom jag hem utan att Emma och Victoria fick stå ute och vänta på mig.
Och när det är kallt och hemskt väder är det inget alternativ jag ens funderar på, så vi har inte varit där på ett tag. Fast denna veckan, när Johannes jobbar i Tyskland, och jag alltså har en bil hemma, passade vi på att gå dit, och det var jättekul!

Vi var där 6-7 gånger i höstas och då hade jag bil hälften av gångerna eftersom Johannes jobbade utomlands en del då också, men sista gången vi gick dit var det stängt, för det var höstlov (vi visste inte att de stängde på loven, mycket verkar köra på som vanligt), så igår när jag sa till Jared att han måste gå och lägga sig så att vi skulle vakna tidigt för att gå till gympan sa han "det är ingen gympa, det är stängt".
Men både Jared och Diana var jätteglada att vara där, även om Diana var lite mammig först. Det är så bra för barnen får göra precis vad de vill (utom att bråka med andra, så klart), de behöver inte göra något i någon särskild ordning utan vill man bara åka kana i en timme är det helt okej.
Det brukar vara ca 15-20 barn där och 7-8 vuxna, och det känns väldigt lagom. 10-15 av barnen och fyra vuxna kommer från ett dagis i närheten, och alla barnen på gympan är ca 1½-3 år, ser det ut som.

Först finns det saker att klättra på och krypa i och hoppa från, och efter halva tiden öppnar ledaren ett förråd och plockar fram massor av trehjulingar, traktorer och annat att åka på, bollar i olika storlekar och varianter och annat smått och gott att roa sig med. Jared brukar fastna för bowlingkäglorna, som han slår ner med en stor boll, och Diana gillar att cykla eller åka rullskridskor (tur att de är bromsade, annars skulle hon nog ramla hela tiden...).

Här är ett litet collage från några av gångerna vi har varit där:

1 kommentar:

Madeleine Blomberg sa...

Åh, så fiiiint Linda! JÄttekul att få se de små liven och att det verkar så fräscht och färgglatt! Som lekparkerna i England, tycker jag. Bra idé att lägga upp collage!!! Kram på er allihopa! /Mamma-Mormor