tisdag 11 januari 2011

Wienerbröd...


Victoria ville att vi skulle baka wienerbröd igår. Jag var lite tveksam först, det verkade lite komplicerat och vi hade inte så mycket smör hemma, men till slut bestämde jag mig för att göra en halv sats, då räckte smöret och om de inte skulle bli bra så var det i alla fall inte drygt 30 äckliga wienerbröd här.
Men de blev jättegoda! Mums! Det var inte så komplicerat även om det tog en halv dag att göra dem. De var inte riktigt så "bladiga" som de man köper, men de var bladiga.
Halvvägs in i bakandet insåg jag att vi bara hade grön mandelmassa hemma, så då googlade jag fram recept på mandelmassa och den blev supergod och fick mig att längta till semle-säsongen...  mmmm...
Wienerbröd kommer vi helt klart göra flera gånger, men Victoria kom på att hon inte gillar vaniljkräm så mycket, så nästa gång kanske vi testar några med sylt också, eller med choklad, som de gör i Danmark. ;)

5 kommentarer:

OUT OFF THE BOX sa...

Smask....

Madeleine Blomberg sa...

håller med föregående talare + försöker komma ihåg hur i hela friden man kan hinna med så mycket när man har en hög med barn hemma... ;-)

Linda sa...

Man får väl prioritera. ;)

Lilo sa...

MUMS! Hur gör man sådana knepigheter?? Ser så gott ut, nu blev jag hungrig!

Linda sa...

Det var faktiskt lättare än jag trodde, "sju sorters kakor" har en fin beskrivning med bilder och allt. :)