torsdag 15 september 2011

Hur?

Hur ska man orka?
Hur ska man räcka till?
Hur ska man klara av allt?

Det suckade jag över för en stund sedan, och tänkte att en av de få saker som får mig att fundera över om vi verkligen ska bo här i Frankrike är skolan. Det är så långa dagar och så mycket läxor, och när franska inte ens är barnens första språk är det jättetufft.

Emma satt tre timmar med läxorna i måndags, och Victoria har suttit och skrivit av en text i en skrivbok - bara en A5-sida - i 1 1/2 timme, och använt lika mycket tippex som bläck, eftersom man inte använder blyertspennor i franska skolor och dessutom måste skriva en krusidullig skrivstil. Båda satt mer eller mindre och grät på slutet.

Nu när jag satte på datorn för att kolla mejlen hade jag fått bland annat detta:
Balancing motherhood in real life
Bra skrivet och tänkvärt. Det går nog att orka/räcka till/klara av allt, bara man gör det lite i taget. Eller vad tror ni?

Här är det dags att stänga av datorn och se till att barnen kommer i säng. Johannes fick plötsligt ge sig av till Tyskland för ett par timmar sedan, hoppas att allt går bra och att han kommer hem i morgon kväll och inte på lördag...


2 kommentarer:

slipped_away sa...

Huga. Ja prövningar hopar sig alltid på nåt sätt- Hoppas ni klarar er där nere och att det lossnar snart med franskan och krusiduller osv...

Annars är ni välkomna till Växjö. ;) Här händer det alltid grejer.

Ni är saknade här i Svea rike. =)

Linda sa...

Växjö... Nja, det har aldrig lockat mig... Men tack för erbjudandet. :)