torsdag 1 september 2011

Annorlunda: Telefonvett

Alla fransmän svarar bara "allo?" när man ringer. Jag vet att det finns svenskar som gör det också, men jag tror ändå att de flesta svarar med för- eller efternamn, eller med företag/institutionsnamn.
Jag blir galen när jag tar mod till mig för att ringa någonstans och så får jag bara ett "allo?" i örat så jag inte ens vet om jag har ringt rätt!

Det hände häromdagen när jag ringde till farbror doktorn för att boka tid för Emma att äntligen få en spruta, för nu hade apoteket fått hem den rätta, om någon kommer ihåg att de hade läst fel på receptet förut...
Nu har hon fått sin spruta, i tisdags kväll, och hon hade så ont i armen igår att hon fick äta alvedon och ha armen i mitella och skriva med fel hand på franskaskolan.
Men så är hon ju lite ömtålig också, lilla Emma, som ändå är så stor att hon ska börja college på måndag...

Och sedan hände det igår igen när jag ringde till Jareds maternelle för att kolla när de börjar. Det var rektorn som svarade, men det visste ju inte jag eftersom hon bara sa "allo?". Suck. Men i alla fall så börjar de på måndag  klockan 8.20, ingen mjukstart här inte, och ingen inskolning heller för den delen...
Jag ska bara gå dit, säga "hej då" och gå hem och lämna honom med en massa fransmän och hoppas att han överlever och inte sitter och gråter i tre timmar tills jag får hämta honom igen. Stackars mig, jag kommer att vara så orolig... Och stackars Jared, som är en orolig liten varelse, hur ska detta gå?
Han verkar se fram emot att börja skolan, men han lyssnar inte riktigt på mig när jag säger att jag inte kommer att stanna med honom...

Inga kommentarer: