fredag 2 september 2011

Att slösa bort sin tid...

Idag känns som en ovanligt seg dag. Det är sista dagen på sommarlovet, och det är inte direkt brist på saker som behöver göras innan dess, men brist på "ta mig i kragen och gör det!" Så istället har jag slösat bort en timme på att skaffa mig ett facebookkonto och försöka fatta lite hur det funkar där... Jag har alltid varit lite anti-facebook, men samtidigt är det väl smidigt att kunna ha lite koll på sina gamla bekanta...

Och nu när min granne flyttat till Kina och skriver långa mejl på franska (vilket tar mig en evighet att dechiffrera, men är mycket bra övning, och tur att det finns Google Translate, för ibland fattar jag fel...) och sedan lägger till "det finns foton på Facebook" kunde jag inte hålla mig längre.
Nu ska jag bara reda ut hur jag ska hitta henne där så kan jag se hur set ser ut där de bor...

Så, vad har vi att göra innan skolstarten som är så viktigt? Jo, Jennifer och Emma har fått vars en lång lista med skrivböcker och annat material som de måste ha, och trots att vi har varit i två affärer saknar vi fortfarande några saker.
Listorna med böcker till alla ämnen är jättespecificerade som tex: "24x32 cm, små rutor, 96 sidor". Och så behöver Emma gympakläder och Jennifer gympaskor.
Och Emma behöver ett telefonabonnemang, jag vill kunna nå henne om jag inte tycker att hon är hemma i tid, nu kommer de att få åka buss hem efter skolan eftersom grannen som flyttat till Kina förut var den som hämtade, och Johannes lämnade dem på morgonen.

Men Johannes är i Tyskland, och att ta med Jared och Diana på shoppingtur är något som gör mig svettig bara jag tänker på det... Så det blir nog i morgon när han är hemma igen och vi antingen blir två vuxna på shoppingrundan, eller vi kan dela upp oss så att en är hemma med dem som inte behöver handla något.

Men det där med att slösa bort sin tid, förresten. Det är lätt att man har för många saker på sin dagliga "att-göra-lista", och inte sällan missar man att göra de viktigaste först, så när kvällen kommer och man är för trött för att göra mera inser man att man har de viktigaste kvar, för att det inte prioriterades. Men det ska det bli ändring på här.
Jag har insett att om jag inte planerar mina dagar ordentligt och går upp i tid på morgonen finns det stor risk att allting blir pannkaka nu när Jared ska börja skolan, för plötsligt måste alla vara klara och utanför dörren redan innan åtta på morgonen om Jared ska hinna i tid till skolan. Hur ska det gå? Och en stressig morgon kommer inte att göra att Jared är på nåt vidare humör, och då blir det säkerligen inte bra med skolan... Så, på måndag börjar det nya livet med full fart. Önska mig lycka till. ;)

4 kommentarer:

slipped_away sa...

Gigantiskt stort lycka till! ...får man väl nog säga då... ;)

Linda sa...

Ja, tack, det känns som att det kan behövas...

Elinor Jensen sa...

ÖNSKAR ER LYCKA TILL!!!
Klart ni klarar det.
Då får man försöka hitta dig på FB :)

Kram

Linda sa...

Ja, tack. :)