onsdag 3 november 2010

Annorlunda, del 2

En av de första sakerna som vi upptäckte var annorlunda med att bo här jämfört med i Sverige var krypen... Första gången vi tittade på huset som vi nu bor i var det en massa röd-svarta kryp på marken, och de kändes lite läskiga eftersom vi inte visste vad det var.


Efter att ha flyttat in här insåg vi att de är ungefär lika vanliga som myror, och det verkar som att de bor i samma mängder som det bor myror i en myrstack... Jared såg att ett träd i parken här i närheten var helt rött på stammen på ett område som var ca 25-30 cm i diameter, och vi gick närmare såg vi att det var en massa kryp som satt där. Konstigt nog såg det likadant ut i flera veckor. Men det var på hösten, de kanske samlas för att dö ihop? Det såg likadant ut på ett staket som vi också går förbi ofta. Nu har jag inte sett ett enda kryp på flera veckor, utom den här överlevaren som jag fick syn på häromdagen.
"Långbenspindlarna" ser också annorlunda ut jämfört med i Sverige, det har vi haft några i huset.
Och träden är också annorlunda. Vi har ett jättehäftigt träd i vår trädgård, och det finns många sådana här i området, men jag tror aldrig jag har sett dem förut. Jag har glömt att ta kort på det när det var som vackrast, men så här ser det ut nu:


Här växer också en massa buskar och blommor som jag inte har sett i Sverige heller, och det är jättehäftigt att se. Hela landskapsbilden är också annorlunda, med bergen, småvägarna och alla pyttesmå samhällen som ligger utspridda överallt, det är inte något man ser i Sverige på alls samma sätt.

Inga kommentarer: