lördag 19 mars 2011

Frukostbröd för 9€

Jennifer har kalas, fyra flickor dök upp här i gårkväll, gjorde pizza och tittade på film, pratade halva natten och vaknade ändå vid sju... Jag hade lovat Jennifer en stor frukost och gick till bageriet och köpte:
7 croissanter
2 långa baguetter
1 bröd med "cereales et grains" ett jättegott lite grövre bröd med krossade vetekorn och olika frön i/på.

När alla hade ätit var det en croissant och en baguette kvar. Nutellaburken som Jennifer övertalade mig att köpa var nästan slut, men det gick bara åt en ostskiva och några paprikabitar medan barnen åt... I vanliga fall köper vi bara en baguette och ett cereales et grains, och då kostar det mindre än 2,50, det är croissanterna som är dyra, en croissant kostar lika mycket som en hel lång baguette.

Om en halvtimme är det roliga slut, en tjej blev hämtad för en stund sedan, för hon skulle vaccineras, och de andra leker kurragömma nu.
Det är lite roligt med franska barn, eftersom de går så länge i skolan om dagarna hinner de inte leka så mycket, utan de i Jennifers ålder leker fortfarande med Bariedockor och sånt, som Jennifer tröttnade på för flera år sedan... Men samtidigt är de väldigt "stora" på andra sätt, födelsedagspresenterna bestod mest av parfymer och nagellack.

2 kommentarer:

Madeleine Blomberg sa...

Jag älskar att äta franska baguetter mest av allt när vi är i Frankrike!!!
Men det är väl den väl inbitne smålänningen i mig som inte kan tänka sig att betala detsamma för en liten frasig smörig wienerbrödsbakad sak, med massor av luft mellan de spröda lite kraskande flarnen av alldeles perfekt - med smak av stenugn? - bakade morgonläckerheterna som endast varar en minut, som för en surdegsbakad degkäpp som varar hela dagen om man inte måste dela den med någon. Jo, jag äääääälskar faktiskt riktiga franska baguetter;-)
Men... hur mycket är de de kostar nu då?! 0,7 Euro/styck? Jag är inte bra på gåtor;-)

Linda sa...

Jag tror att de kostar 86 cent på vårt bageri. Både de långa baguetterna och croissanterna...