tisdag 22 mars 2011

Annorlunda: Smör

Nu blir det lite produktreklam här... Bregott mellan - vilken fantastisk uppfinning det är! Smör, utan konstiga tillsatser, med god smak och bredbart direkt från kylen.

Här i Frankrike finns det smör och margarin, precis som i Sverige, men margarinerna är inte bara lättmargarin, många har 60% fetthalt, och häromveckan såg jag något som det stod smör på men bara med 38% fetthalt, jag undrar hur det går till? Jag kollade inte på ingredienserna, jag hade lite för bråttom...

Smöret är antingen "doux", vilket betyder osaltat när det gäller smör, eller "demi-sel", dvs halv-salt i direkt översättning, men det är saltare än extrasaltat Bregott. Alldeles för salt för min smak. Och så finns det "tendre" vilket betyder att det ska vara mjukt.
Hurra! tänkte jag när jag fick höra talas om detta, och köpte ett paket, men det var lika stenhårt som de andra.

Då testade jag ett annat märke, med samma nedslående resultat. Och häromveckan hittade jag ett smör som det stod "naturellement tendre" på, och bestämde mig för att testa det också. Näe. Stenhårt det också. Fast det till och med stod en lång utläggning på skyddsplasten att det här smöret var jättebra till frukosten, för det var bara att ta det ur kylskåpet och bre mackorna direkt. Jo pyttsan. Jag skulle vilja se den croissant som överlever den behandlingen.

Mitt knep är att antingen ta ut smöret ur kylskåpet minst en halvtimme innan frukosten, eller, om man glömmer det, hålla det uppochner över brödrosten en liten stund. Det kanske inte är jättebra för bakterietillväxten i smöret, men det blir i alla fall bredbart, även om det inte är ett knäckebröd man vill ha smör på.

1 kommentar:

Elinor Jensen sa...

Det tar ett tag innan man har letat fram sina "vardags favoriter" i sortimentet i nytt land.
Å vad gott det hade varit med en "riktig" kroasan.
Kram E