tisdag 19 april 2011

Så här ser det ut i vardagsrummet just nu:

Igår på eftermiddagen knackade det på en kille i vita kläder (=målare, tänkte jag) och när han sa "Je blalalalallbablajgealkjalkjbla grêle", ungefär, så visade jag in honom i vardagsrummet, för jag anade att han ville se hur det såg ut där.

Det var nämligen hagelstorm här i somras och då gick det sönder en massa takpannor. Det hela höll på i tio-femton minuter och haglet var i storlek som golfbollar. Vår bil blev helt bucklig överallt och fick ett rejält "stenskott" över en stor del av framrutan, men bilen var körbar, till skillnad från många andra bilar här i stan, där backspeglar och/eller rutor krossats totalt.
Utsikt från balkongen när det slutat hagla, 9 juni 2010. Klicka gärna på bilden!
Företaget som plockade bort de trasiga takpannorna (sjuttio stycken, ungefär) möblerade om på taket så att det var ett samlat område där det saknades takpannor, och så la de plast över i väntan på att de nya takpannorna skulle anlända. Det tog mer än ett halvår, och den där plasten var nog inte så perfekt ditsatt, för vi fick fuktskador i vardagsrummet efter några månader, så de la på mera plast på taket. Efter jul fick vi takpannor och nu ska vi alltså äntligen få ny tapet.

Killen undrade om de kunde komma "demain matin" (i morgon bitti) och jag föreslog torsdag för att ge oss mera tid att plocka undan, men när han sa att de inte hinner bli klara innan helgen om de kommer på torsdag sa jag att de var välkomna idag.
Alltså fick vi ägna kvällen igår åt att flytta undan allt ur vardagsrummet som vi vill komma åt de närmaste dagarna, plocka ner TV:n i sin låda (tur att jag har en man som samlar på originalkartonger...), ta bort alla boxar och sladdar och skruva loss panelerna från väggen så att vi kunde flytta bokhyllorna. Pianot lät vi stå, det var lite för tungt för oss två att flytta själva, så det fixade Johannes och de tre målarkillarna i morse.

Vi fick välja på ett antal tapeter som inte riktigt var vår stil, alla var såna där tjocka, lite gummiaktiga, strukturerade, och vi föredrar slätare väggar. Men man kanske kan komma undan med lite slarvigare underarbete på de här? Jag vet inte, men efter att ha tittat lite mera noga på våra väggar är det faktiskt mer eller mindre struktur på tapeterna i alla rum här, och inga riktiga mönster, förutom i Victorias rum där det är bredrandig tapet. Den nya tapeten blir gul, precis som den gamla, men med mera struktur än förut...

2 kommentarer:

OUT OFF THE BOX sa...

Dom kom på utsatt tid??? Fantastiskt.. Lycka till med och plocka tillbaks TV och allt annat..

Linda sa...

Ja, det gjorde de. Och de gick vid elva efter att ha tagit bort plasten från matbordet och stolarna och frågade om det gick bra att de kom tillbaka vid ett-halv två, så vi kunde äta i lugn och ro.
De städade upp allt skräp och moppade till och med golvet så att det inte skulle bli så mycket damm som far omkring här, och de frågade om jag ville att de skulle plasta av soffan och bokhyllorna och flytta dem ut från mitten av rummet innan de gick på eftermiddagen, men jag sa nej tack.
Verkligen serviceminded, måste jag säga!