måndag 11 mars 2013

Sytt grytvantar och annat...

Jag följde Malwas tips och sydde gröna grytvantar. Typ. Inte bara gröna, direkt, men mycket gröna. Jag rotade igenom mina gömmor och hittade de här läckra tygerna:


Jag passade också på att sy ett matchande litet förkläde till Diana.

Dessutom har jag sytt gardiner till vardagsrummet också, som sagt, en smålänning kan ju inte motstå en bra rea. ;)
Visst är det ett härligt tyg?


I Frankrike finns det inte gardinkappor, här säljs bara längder och tunna halvgenomskinliga små gardiner som man täcker för hela (eller nästan hela) fönstren så man inte får nån insyn. Så jag hade lite svårt att förklara för expediten hur jag tänkte när jag räknade på tygåtgången för vardagsrumsgardinen, men det blev rätt i alla fall.

6 kommentarer:

Malin/malwa sa...

En jättesöt gardin och grytvantarna blev ju alldeles underbara! :)

Linda sa...

Tack Malwa!

Monica sa...

Oj, vad produktiv du har varit! Jag har inga gömmor kvar. Eller, jo, det har jag. De allra bästa tygerna sparade jag i någon låda, men den står ju i Rödeby... Kul att du fick till färgmatchning. Visst gör lite mer färg att man blir glad?!

Linda sa...

Ja, jag är inne i ett sy-flyt just nu. Det känns jättekul, för det var så länge sedan sist.
Och angående gömmor så har jag minst tio flyttlådor med lapptäcksprover sedan jag jobbade för Checker... Tur att vi har stora förrådsutrymmen...

Kathryn sa...

kul. Jag också vill sy grytvantar... var tips bara att göra eller hur man göra dem? vad använder man innuti så att det brinner inte händerna?

Linda sa...

Det finns särskild grillvadd att köpa, det kanske inte är så lätt att hitta, men titta i en quiltbutik så finns det säkert där.