måndag 18 mars 2013

Frankrike... igen...

Jag vet, jag har suckat över fransk ineffektivitet förut, men här kommer ett inlägg till om detta.
Förra veckan handlade jag på nätet, jag vet inte hur utbyggt det är i Sverige, men här är det väldigt vanligt att man kan göra så. Alla stora butikskedjor har den servicen på många av sina butiker, här startade de sin "drive" i höstas på min favoritmataffär. Man klickar i alla varor i sin kundvagn, betalar och väljer när man vill hämta upp sina grejor. Tex onsdag 11.00-11.30.

När man kommer till "drive-parkeringen" knappar man in sin kod eller scannar om man har skrivit ut sitt bekräftelsemejl, parkerar på anvisad plats och öppnar bagaget. Ut kommer någon och ställer in alla kassar i bilen (gratis kassar, dessutom, även om de är av simpel kvalitet), jag sätter en kråka på deras papper, tackar, stänger bagaget och kör hem.
Jättesmidigt sätt att handla på, men jag köper inte frukt och grönsaker på "driven" för då vet man tyvärr inte riktigt vad man får, jag testade en gång och blev inte nöjd. Men att köra runt huset och springa in och plocka på sig frukt och grönt går ju ändå rätt snabbt, så det är inga större problem.

Jag handlar inte alltid så här, men nån gång ibland så, och då passar jag på att köpa mycket av juice, mjölk (den franska mjölken behöver ju inte stå i kylskåpet), läsk, mjöl och sånt som finns längst bort i butiken och är tungt och skrymmande i kundvagnen och bara jobbigt att köra runt på och lyfta i och ur vagnen fyra gånger.

I alla fall, förra veckan när jag knappat in min kod kom det inget kvitto med anvisad plats att parkera på, istället stod det så här på skärmen:

Det betyder alltså var god att vänta tills det blir en ledig plats

Ok, jag tittar på parkeringen rakt framför mig där det finns sex platser för drive-kunderna, och där ser det ut så här:
Rätt många platser att välja på, eller vad tycker ni? Jag fick vänta i flera minuter innan jag till slut fick mitt lilla kvitto och order att ställa mig på ruta ett. Konstigt, för det är handikapprutan, och jag har ju inget sånt tillstånd? 

Bilen blev full i alla fall och jag fick fylla i en lapp med chans att vinna en gourmetkorg fylld med godsaker. Tja, hoppas kan man ju alltid. 

2 kommentarer:

Kathryn sa...

Maybe their computer had a brain freeze! How do you say that in Swedish?

Linda sa...

Can't remember... Hjärnsmälta? Istället för härdsmälta som man imte vill att kärnkraftsverk ska få...