måndag 9 juli 2012

Måndagförmiddag

I dag på förmiddagen gick jag en liten runda på stan, efter att ha följt med Emma till Atout Savoir. Det är där vi har våra franskalektioner, och hon ska ha lite extra matte på förmiddagarna denna veckan, för att vara bättre förberedd för nästa läsår. 
Det är väldigt vanligt här i Frankrike att barnen har sommarskola i ett eller flera ämnen. Victoria gick en vecka på påsklovet (på sin egen skola med sin vanliga fröken) och går en vecka nu också, alldeles gratis. Och alldeles frivilligt. Vi fick en förfrågan från skolan om Victoria ville gå tre timmar varje förmiddag i en vecka på lovet och det ville hon. Trevligt att hon tyckte att det var så kul att hon ville göra det igen. ;)


I alla fall, tillbaka till ämnet för den här bloggposten: måndagsförmiddagar.
Allting är stängt! 
Det var nästan inte en människa på stan och jag fattade inte varför först, inte förrän jag såg mig om lite mera och insåg att det var stängt överallt och kom på att "just det, det är ju måndag".  Det var bara bagerierna som var öppna, en mataffär och en hudvårdsaffär.
Det är flera gånger som jag har tänkt att göra något ärende och oftast kommer jag på att det är stängt innan jag har gått hemifrån, men inte alltid, tyvärr...


Här i vårt område är både bageriet och den lilla mataffären helt stängda på måndagar. Posten tror jag har öppet mellan två och fem. Frisören och tobaksaffären kanske också har öppet efter lunch, men jag är inte säker. Jag brukar inte besöka dem. Pizzerian har öppet som vanligt, men deras pizzor är ingen hit så det spelar inte heller någon roll...


PS: Om någon undrar över Dianas filmcitat så har jag lagt in facit nu, bara scrolla ner två inlägg.

Inga kommentarer: