onsdag 26 oktober 2011

Annorlunda: Gatunamn

Inte bara busshållplatserna har ovanliga namn, även gatunamnen är annorlunda jämfört med i Sverige. Jag tycker att vi har en ganska så lång gatuadress:
Men det finns andra här i närheten som har det värre:
Väldigt många gator är namngivna efter personer, och ibland blir man lite mera allmänbildad av att läsa på skyltarna. Ibland flinar man bara, för att hjärnan gör roliga associationer: mauvais=elak, bois=skog, bourg=stad.
 Det finns en gata här i stan som heter "Faubourg de Besançon", vilket betyder "Förort till Besançon", men den staden är åtta mil härifrån, så det är väl konstigt?

Förresten har vi höstlov nu, 1½ vecka, mycket behagligt. Och om man handlar på Cora idag får man tredubbla samlarkort, så dit ska jag i eftermiddag. Nu saknas det bara sju kort för att få en full bok, så det verkar ju inte helt omöjligt att lyckas...

EDIT: Nu har jag handlat... vi fick 105 paket med samlarkort (5 kort i varje paket) och inte ett enda som vi inte redan hade... :(
Nån av tjejerna sa att de har säkert inte tryckt upp alla korten, bara för att ingen ska få en hel bok, men det tror jag väl inte.

2 kommentarer:

Carola sa...

Oj jisses vilka gatunamn. Man hade ju aldrig hittat hem från krogen ;).
Btw, tänkte på dig häromdan när jag såg salta lakrtisbalkar på en kiosk. *fniss*

Linda sa...

Åh, mums... såna ska jag köpa massor till jul.. :)