måndag 14 februari 2011

Recept: Maries amerikanska cookies

Mmmm... Jag älskar att baka, och jag tänkte att jag skulle dela med mig av några av mina favoritrecept. Inte vanliga recept, som kanelbullar och smulpaj, de hittar man ju var som helst, utan mina specialare, så att flera får chansen att få nya favoriter.

Dagens recept har jag fått av min kompis Marie i Karlskrona, och hon har fått det av en äkta amerikan, om jag inte kommer ihåg fel. Jag har halverat det, för gör man mera äter man lätt ihjäl sig. Den här degen är så otroligt god att det aldrig blir mer än en plåt med kakor, även om det nog skulle kunna bli mera egentligen...

Maries Amerikanska Cookies:
100 g smör
1 1/4 dl strösocker
1 1/4 dl farinsocker
100 g choklad (valfri sort)
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
1 tsk vaniljsocker
1 ägg
1 msk mjölk

Låt smöret stå framme och mjukna en stund (eller kör det lite i mikron, men bara så att det blir mjukt, det ska inte smälta). Blanda smör, strösocker och farinsocker i en stor bunke. Hacka chokladen grovt och blanda i. Blanda sedan i allt annat, och gör bollar i valfri storlek som du lägger på en plåt med bakplåtspapper (inte för tätt, de flyter ut lite).
Platta till kakorna något och grädda i 180 grader (Celcius) i ca 8-12 minuter, beroende på storleken på dina kakor, och hur du vill ha dem...

Jag brukar ta ut dem när de börjat spricka lite på ovansidan, då är de krispiga på utsidan och mjuka inuti, och det gillar jag bäst. Har man lite bråttom att äta dem och inte vill ha smält choklad-kladd så har jag ett supertips: rensa en hylla i kylskåpet och kasa över bakplåtspappret med kakorna på så tar det bara 7-8 minuter innan de är lagom kalla och jättegoda.


En liten varning bara: har man väl börjat äta dem går det inte att sluta...

4 kommentarer:

OUT OFF THE BOX sa...

Skulle sitta som en fläskläpp i mitten av mars,,

Linda sa...

Jag vet inte jag, jag föredrar nog en kaka över en fläskläpp... ;-)

Anonym sa...

Receptet är faktiskt Eva Obbersons från början. Jag bakade dem senast igår, Annika är här och hälsar på med barnen och hon övertalar mig alltid att göra just dem...
Kram Marie

Linda sa...

Jaså minsann, då hade jag fel för mig. Jättegoda är de i alla fall. :)