lördag 27 april 2013

Bilen är lagad

Om det är någon som undrat hur det gått med vår stackars bil, så var det turbon som gått sönder, helt oväntat på en bil som bara är sex år och inte gått så väldigt långt, har jag fått höra. Men vi ska tydligen aldrig mera köpa en fransk bil. ;)
Jag kan inte så mycket om bilar, jag vill bara att de ska vara pålitliga och trafiksäkra så är jag nöjd. Och att alla ska få plats, samt att bilen har ett rimligt stort bagageutrymme. Dessutom vill jag gärna ha en liten bil, men det är tyvärr en omöjlig ekvation om man ska uppfylla de tidigare kriterierna och råkar ha fem barn som ska bältas fast ordentligt...

Notan gick på nästan 2500€, en kostnad vi gärna hade varit utan, men vi överlever.
Vår försäkring betalade ingenting av detta, eftersom det inte var en olycka, men Assistance betalade bärgning och taxi hem och tillbaka för att hämta bilen. Man får vara glad för det lilla. På Assistance kan man dessutom få prata engelska med kundtjänsten, det är till och med ett knappval när man ringer "for English press four" Underbart! Killen på verkstaden kunde också en del engelska, mycket uppskattat. :)

En rolig detalj i det hela var att i måndags morse ringde killen på verkstaden och sa att tyvärr hade reservdelarna inte hade kommit, så vi kunde inte hämta bilen den dagen utan vi fick komma på tisdag eftermiddag istället. Blev det något problem skulle han ringa igen.
Det gjorde han inte, så Assistance beställde en taxi åt oss och vi planerade att gå på bio när vi hämtat bilen, för det var sista visningen av Oblivion på originalspråk, vilket var filmen vi var på väg för att se när bilen gick sönder.

När vi kommer fram så ringer vår engelsktalande garagekille ut till verkstaden för att säga att vi är där för att hämta bilen, och vi förstår att något är fel. Nedrans, bilen är inte klar, säger vi till varandra... Och så var det. Det visade sig vara så att det fattats en reservdel i leveransen, men det hade ingen sagt till honom, så han trodde att allt var ok och därför hade han inte ringt och sagt något till oss.

När vi förklarade att vi bodde sex mil därifrån och att Assistance betalat taxin dit insåg han vårt problem, men han löste det väldigt bra: vi fick låna en av deras provkörningsbilar. Helt gratis, bara vi fyllde på tanken till samma nivå innan vi lämnade tillbaka den. Mycket smidigt. Vi fick gå på bio som planerat, och dessutom hade vi bil i två dagar utan att behöva betala hyra, och jag kunde åka och storhandla i onsdags förmiddag, och eftersom det var mer än två veckor sedan sist var det verkligen välbehövligt... När man promenerar till (och inte minst från!) affären som ligger en dryg kilometer bort blir det bara det mest akuta som fylls på, som frukt och grönsaker mm.

I torsdags eftermiddag fick vi köra tillbaka och hämta vår bil, så nu är ordningen återställd. Notan blev bättre än förvarnat, vilket var oväntat eftersom de hade fått göra lite mera arbete än de trodde från början, då de hittat en spricka i nån del som de svetsade (lödde?) ihop, och dessutom fixade de handbromsen som har strulat ett tag.

Hoppas att vi slipper fler oväntade kostnader nu, det är ju inte direkt positivt för semesterplaneringen...

3 kommentarer:

Unknown sa...

Nä, franska bilar är inte att rekommendera har jag hört, fast jag har ju en som jag älskar. ;)

Skönt att ni fått ordning på allt nu.

Förresten, måste du ha ordverifieringen? Jag ser ju inte vad det står!

Linda sa...

Tur att du inte har fått ett måndagsexemplar! ;)

Jag vet inte hur man ändrar det där med ordverifieringen, men jag ska kolla upp det, jag tycker också det är irriterande...

Madeleine Blomberg sa...

Äntligen är jag ute och ser mig omkring... skönt - även om det där med 2500 Euro inte är kul ens fast jag redan visste om det... Men det man förlorar på gungorna brukar man ta igen på karusellerna så nu är det bara för er att titta er omkring;-)