onsdag 16 januari 2013

O-serviceinriktade fransmän...

Alltså, jag tror inte att det finns några som är så ointresserade av service som fransmän som jobbar i butik. Det är inte bara en gång utan flera som vi har slagits av detta. Kommer man till en mataffär åtta minuter innan stängningsdags släpper de inte in en i butiken oavsett om man bara vill köpa en liter mjölk, och redan en kvart innan stängning börjar de släcka ner och uppmanar alla att gå till kassan och betala. Finns det flera vägar ut ur butiken så stängs alla utom en och vakter står och leder dig rätt.

Igår var det snökaos här i stan, en del lärare kunde inte ta sig till jobbet så deras skolbarn fick gå hem igen, om man hade möjlighet att ta hand om dem (Diana fick en ledig dag). De barn som inte kunde gå hem fick vara med någon annan klass.
Inga bussar gick på morgonen, så Jennifer och Emma fick promenera till skolan.

Min franskalektion blev inställd eftersom min lärare satt fast i trafiken, trots att hon åkt hemifrån en timme tidigare än vanligt kom hon fram en halvtimme för sent. Det tog alltså två timmar istället för en halvtimme för henne att ta sig till jobbet. Stackare.
För min del hade det inte varit några problem att börja lite senare, men när jag fick veta att det inte skulle gå några bussar på hela förmiddagen valde jag att ställa in lektionen, för att promenera upp för hela långa backen i djup snö och med Diana i vagn samtidigt som det snöade dasslock var inte riktigt tilltalande...

Jag hade planerat att göra några ärenden i stan efter min franskalektion, men det blev ju inget med det, tyvärr, så på kvällen när det hade slutat snöa och alla var hemma och vi hade ätit middag bestämde jag mig för att i alla fall åka till tygaffären och köpa tråd så att jag skulle kunna sy färdigt en vinterkappa som jag har tänkt sy länge, men nu äntligen har kommit igång med, lagom till vintern kom tillbaka.

Tio i sju parkerade vi bilen utanför tygaffären, men när jag gick fram till dörren var den låst. Jag knackade och vinkade och visade upp min tomma trådrulle, men de tre expediterna skakade på huvudena, satte på sina jackor, släckte ner och gick ut genom dörren där jag stod. En av dem förklarade att eftersom det var dåligt väder hade de bestämt sig för att stänga tidigare idag, och de hade redan räknat kassan så jag kunde inte köpa något.
Men hallåååå!?!
För det första hade det slutat snöa flera timmar tidigare, vägarna var plogade och det var inga problem i trafiken.
För det andra, om man bestämmer sig för att stänga tidigare så ska man väl inte stänga en kvart innan normalt, det gör väl ingen skillnad? Om de hade satt en lapp på dörren och stängt en timme innan hade jag förstått det, men en kvart?
För det tredje, om de hade varit det minsta serviceinriktade hade de låtit mig köpa min trådrulle och bett mig betala med jämna pengar eller en check (de älskar checkar i det här landet, och den här butiken är inget undantag), som de enkelt kunde slagit in i kassan idag på morgonen. Det är ju inte som att jag aldrig har varit där förut, de vet vem jag är.
För det fjärde så var det samma snöoväder som som var orsak till att jag inte kunde komma tidigare på dagen...

Det finns en liten sybehörsaffär i stan också, så vi körde dit, och var framme tre minuter i sju. Det var inte stängt, men tyvärr hade hon inte den rätta färgen på tråd hemma. Och inte visste hon när hon skulle beställa mer tråd. (!) Suck.

Nu kunde jag inte sy klart min kappa igår kväll, och inte kommer jag iväg för att köpa tråd nu heller, för det har snöat hela natten och jag orkar inte gå ut och skotta vår enorma uppfart, och inte är det så fint plogat ute, och med tanke på att vi bor högst upp på en kulle kan det bli lite otrevligt att vara ute och köra, så jag undviker det om jag inte måste. Och dessutom är Jared och Diana lediga eftersom det är onsdag, och att klä på och släpa med dem för en liten trådrulles skull känns inte så lockande. Blä. Jag vill ju bli färdig med min kappa!

Om ni undrar så hade vi en härlig jul- och nyårshelg med släkt och vänner i Sverige, de fick mindre läxor över lovet än sist även om Jennifer och Emma fick upprepa uppgiften bokläsning och redovisning. Förra veckan var det skolstart men alla var mer eller mindre sjuka utom Jennifer, så det blev lite si och så med skola och arbete... Det var därför jag tyckte att jag hade tid att sy en kappa, när ändå inget annat blev gjort.
Nu är det full fart igen, och jag hoppas att kappan blir klar innan snön smälter bort och värmen kommer tillbaka...

3 kommentarer:

Anja Olergård sa...

Likadant i Tyskland. På holländska heter visst kundtjänst Klantendienst, så kanske är alla söder om Blekinge drabbade av samma ... "lättja".

Monica sa...

Men här har vi landet av oändlig service! Det är underbart, och ibland lite skrämmande, att alltid bli behandlad med respekt och som om man vore En Väldigt Viktig Person. Så är det inte på östkusten, även om det är bättre där än hemma i Sverige.

Linda sa...

"Klantendienst", Anja, det låter verkligen som att det är klantighet och inte service som gäller... ;)

Övertrevlighet kan ju kännas lite fejkat också, men jag är säker på att det ger er många saker att skratta åt hemma, Monnah. :)