fredag 25 januari 2013

Jag läste nåt kul...

Jag hittade detta på Bokus blogg, vet inte riktigt hur jag hamnade där, men jag gillar poängen med författarens inlägg. Och jag blir definitivt sugen på att läsa hennes böcker.


Lucy Dillon: Kom ihåg, träningen fungerar på ett gåtfullt sätt, och du har inte alltid den kontroll som du tror

Det är en vanlig missuppfattning att människor tränar hundar. Mina hundar har proffstränat mig under lång tid. När de krafsar på dörren öppnar jag den; när de kommer med en diskhandduk (i stället för att slita den i stycken) ger jag dem godis. De fick mig till och med att byta bil till en som de gillar att åka i. (Jag vet, det är inte klokt. Men de tittade så sorgset på mig och dreglade på sätena i förra bilen.)
På samma sätt tränade min pojkvän mig i att stoppa hans strumpor i tvättkorgen – bara genom att låta dem ligga lite överallt på golvet tills jag var så arg att jag inte förmådde ignorera dem. Å andra sidan tränade jag honom i att laga min laptop genom att ge ifrån mig ängsliga tjutande läten varje gång något var fel med den. Så, se upp för smygträning! Eller låtsas som ingenting. Välj det som är enklast.


2 kommentarer:

Malin/malwa sa...

Hmmm... Ja, det är onekligen en poäng i det där... :) Min familj har tränat mig i att ta hand om smulor på bordet genom att lägga dem i en prydlig hög bredvid där deras glas stod. Till exempel. ;)

Linda sa...

Hahaa, ja, det har nog min familj också gjort. :)