tisdag 8 maj 2012

Klipp, klipp...

Diana har blivit helt tokig i saxar, och detta leder i sin tur till att jag blir tokig på henne rätt ofta. Alla saxar finns numera på mycket hög höjd och utom synhåll, men det hjälper inte. Hon klättrar och flyttar möbler och till slut får hon tag på det hon vill ha, oavsett om det är saxar eller pennor eller vad det nu är jag försöker gömma undan. Låsta skåp är nog det enda som skulle funka, även om nycklar är en annan av hennes favoritsaker...

Förra veckan fick hon tag på en sax och klippte sitt hår, en hel massa och överallt. Luggen blev kort igen, den som just hade vuxit ut. En del av håret uppe på huvet är ca 3 cm långt och vid vänster öra är den del av håret i höjd med örats överkant och en del i höjd med örats underkant. Dessa längder återfinns lite här och där, men bara på vänster sida och mot mitten bak. Ju mer jag tittar desto mera klippta bitar hittar jag.

I lördags skulle vi gå till frisören för att försöka fixa till det så att det blev lite snyggare. Diana var helt inställd på att vi skulle gå dit och allt var frid och fröjd ända tills hon skulle sätta sig i stolen, då bröt hon ihop och sprang bort till dörren och satte sig på golvet och grät. Jag försökte prata lite med henne utan framgång, och sedan kom Johannes som en räddande ängel (han hade betalat parkeringen så vi kom lite före) och öppnade dörren så hon kunde smita.

Så, igår försökte jag fixa till det hela utan att klippa page eller stubb, hon har ju så lååångt hår! Jag tror att en frisör hade gjort det snyggare, även om det ser bra mycket bättre ut nu. Ja, ja, det växer ju ut...

I morse lyckades hon hitta en sax och klippa en av Victorias barbiedockor, det var inte uppskattat alls. Dockans frisyr liknar mycket hennes egen, klippt på bara en sida men mera klippt än hon lyckades med på sig själv.
Det roliga är att hon tydligen hade klippt klart och lagt undan saxen igen på rätt plats, för den hittade jag inte... Hon verkar gilla assymetriska frisyrer.

Igår började skolan igen förresten, efter två veckors lov. Alla kom iväg utan problem, även Jared, till min stora glädje och förvåning. Men idag är det helgdag, så alla är hemma och slappar. Trevligt med mjukstart.

5 kommentarer:

Monica sa...

Förlåt att jag fnissar lite. Diana kanske blir världskänd frisör då hon blir stor?!

Linda sa...

Ja, det är ett yrke vi inte har i släkten, så varför inte?

Madeleine Blomberg sa...

Usch ja, vi får hoppas att ni får glädje av detta så småningom. Häng saxar och dylikt i taket. Ikea måste ha några krokar som går att använda till detta!! Lamphållare, kanske? Minns när lilla Robban och hans svartlockiga kompis lekte frisör i lektältet i lekrummet. Tyst och fint föll lockarna över heltäckningsmattan... Jag såg rester av deras frisyrer och fick hjärtslag nästan - mest med tanke på vår lilla gäst. Robbans vita raka hår - där syntes ALLT som fattades men lyckligtvis tyckte pappan som hämtade sin lilla gosse inte alls att det fattades något. Fast jag bad om ursäkt och visade platssaxen för honom... Nej, vissa frisyrer är jättebra för såna övningar. Har Diana ingen svartlockig kompis??

Linda sa...

HAha, nej, men hon vill gärna öva mera på sig själv...

Kathryn sa...

oi! Jag är rädd för det... Ella har klippt genom några tröjar.. och jag ofta måsta ta bort pennor från Rebekah. Igår jag lyckades hitta Rebekah när hon började lecka i hennes bajsigga blöja innan det blev för mycket på en annanstans. Dem har såååå mycket energi!