fredag 10 februari 2012

Dagens tänkvärda...

Min vän Monnah skriver något intressant idag, om 10.000-timmars regeln. Det hela går ut på att det inte är talang som är avgörande för om man blir jätteduktig på något, utan träning. Och inte bara att öva utan att öva med en plan för framåtskridande. Alltså att sätta upp mål, göra en detaljerad plan och analysera sin framgång och sina motgångar och sedan göra nya planer för fortsatt framåtskridande.

Hmmm... jag undrar vad jag ska satsa på? Jag vill bli bättre på franska, piano, fotografering, photoshop och en hel massa andra mer eller mindre mätbara saker... Att skramla ihop en timme om dagen känns lite omöjligt just nu, men en kvart om dagen borde jag kunna fixa. Och med tiden kan nog även jag få en timmes egentid varje dag. :)

2 kommentarer:

Monica sa...

Roligt att du blev inspirerad! Större barn, större problem, men också mer egentid. (Min analys av din framtid.)

Linda sa...

Tack för analysen. :)