fredag 27 maj 2011

Grå och regnig fredag och massa skolpapper att fylla i...

Kallt och lite regnigt har vi det här idag. Ja, det är väl 17-18 grader, men det känns jättekallt när man har vant sig vid 25 och strålande sol...

Min granne kom hit och hjälpte mig fylla i lite skolpapper så att Jennifer och Emma får gå i skolan i höst. Jag hade koll på det mesta, men det kändes som att det var bättre att fråga någon så att det blev rätt, annars får de inte börja skolan. Det står det på ett av papperna i alla fall. Men inte ens grannen var helt säker, så hon fick ringa till skolan och fråga om en punkt.

Förra våren fick vi en massa papper att fylla i eftersom Jennifer skulle börja college (vilket man gör när man skulle börjat femman i Sverige), och jag förväntade mig samma hög nu till Emma, men inte trodde jag att Jennifer skulle komma hem med en lika stor hög också, hon ska ju bara upp en klass, inte byta skola eller göra några förändringar.

Det är fyra olika papper med information, och ett där man ska kryssa i ja eller nej som svar på de fyra papperna.
Sedan är det två till med information där man ska riva av en bit och svara på frågor: Ska barnet äta lunch i skolan? Får barnet låna en mp3 vid behov och då vara ansvarig för att den inte förstörs? (Den ska barnet också signera, inte bara föräldern.)
Det är också två papper där man ska fylla i namn, adress, datum för senaste stelkrampssprutan, föräldrarnas jobbtelefonnummer och sådant.
Sedan ska man skicka med ett foto, en passkopia, en RIB (= ett bankpapper, varför vill de ha det? Skolan är gratis.) och en kopia på ett papper som bevisar att man bor här (tex. senaste elräkningen).
Allt som allt en rejäl hög med papper. Jag har skrivit vår adress sex gånger och min signatur nio gånger...

Nu är allt klart förutom att vi måste fixa foton på Jennifer och Emma, jag tror inte att de vill att jag ska skicka in deras två år gamla skolfoton... Och Emma måste få en spruta.
Jennifer fick sin difteri-stelkramp-kikhosta-spruta veckan innan vi flyttade hit förra året, så det slapp vi fixa då, men nu får jag väl ringa till farbror doktorn imorgon för att se till att Emma blir vaccinerad.
Det är lite annorlunda här: först går man till doktorn och får ett recept på vaccinet, sedan går man till apoteket och hämtar ut sprutan och sedan tillbaka till doktorn och blir sprutad. Osmidigt, om ni frågar mig.

Inga kommentarer: