måndag 29 september 2014

Tack och adjö - mot nya äventyr!

Jag insåg att jag har glömt att skriva ett avslutande inlägg här.
Vi bestämde oss för att det var dags att flytta tillbaka till Sverige den här sommaren, och vår plan var att flytta till Stockholm eftersom vi har släkt och vänner där, men så blev maken oväntat erbjuden ett jobb i Göteborg som vi efter moget övervägande tackade ja till.

Flyttlasset gick när skolorna slutat i början på juli, och efter tre veckors semester hos familjen i Bergkvara och Stockholm följt av en månad på hotell hyr vi nu ett radhus i andra hand medan vi letar efter ett eget boende.
Barnen går i Franska Skolan för att inte glömma bort språket (utom Jennifer som börjat gymnasiet och läser humanistiska programmet) och jag håller på att plöja mig igenom en fransk roman, delvis av samma anledning, men också för att jag älskar att läsa. :)

Så vårt äventyr fortsätter. Nog för att alla pratar svenska runt omkring oss, men det är helt klart ett äventyr att flytta till en ny stad, och att komma tillbaka till Sverige efter drygt fyra år utomlands är inte helt enkelt, det är en hel del att fixa med, papper att fylla i och samtal att ringa.
Och inte har vi fått nåt barnbidrag än, för eftersom jag inte jobbar vet inte försäkringskassan säkert vilken försäkringskassetillhörighet jag har, och inte har jag kunnat reda ut vilket papper franska motsvarigheten till FK ska ge mig för att bevisa detta... Men, men, vi är här och det känns bra.
Lite vemodigt i bland, men det hör väl till alla förändringar?

Kram på er som har följt min blogg, och nu mot nya äventyr!


3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Det har varit så kul att följa dig och din familjs "äventyr" i Frankrike. Skulle vara kul att som ett avslut läsa dina reflektioner över er tid ni bodde i Frankrike. Vilka förväntningar hade ni innan och blev det som ni tänkt er och vad var jobbigast att komma tillbaka till Svea jord. Hälsn. Ammi

Annika/Resfredag sa...

Jag tror ni klarar er bra som göteborgare också! Lycka till med allt knöl som förhoppningsvis har klarats av vid det här laget. Trivs ni bra?

Monica sa...

Jag tänker ju alltid fråga om du tänker skriva om era äventyr i Göteborg också? Det har varit roligt att få lära sig mer om Frankrike. Tack! Och god fortsättning.