måndag 16 september 2013

När är det höst?

Varje dag i mer än en vecka när jag har hämtat Jared i skolan vid lunch så säger han nåt i stil med:

"Min lärare sa att det är sommar. Han tänkte nog fel, för det är ju höst."

Först tänkte jag inte så mycket på det, men när han fortsatte säga samma sak varje dag så tänkte jag att Jared kanske helt enkelt har missförstått.
Jag vet inte hur mycket franska han faktiskt förstår, är jag i närheten vill han alltid att jag berättar på svenska vad som sägs, men när jag har pratat med Jareds lärare så säger han att han inte pratar så mycket, men han räcker upp handen och skriver på tavlan och läser, så han hänger med fint.

Men nu tänkte jag som sagt att nu är det nog något han har missförstått, och så har jag gått och grunnat på vad läraren möjligen kan säga varje dag som Jared snappar upp ordet "été" i. Det finns ett antal franska ord som låter likadant som "été", men betyder nåt annat. Idag sa han det igen, och eftersom jag skulle lämna en lapp till läraren passade jag på att fråga.

"Jared säger varje dag att du säger att det är sommar, fast det är höst."
"Men det är ju sommar."
"Öööööhh?"
"Ja, det är sommar till den 21:a september, då börjar hösten."

Jahapp. Ingen språkförbistring där inte, skäms på mig som misstror min sons språkbegåvning. Tydligen är det en viss officiell förskjutning av årstiderna här i Frankrike jämfört med i Sverige. Jag har minsann lärt mig att i september är det höst.
Våren infaller mars-maj, sommaren juni-augusti, hösten september-november och vintern december-februari. Att det sen inte alltid överensstämmer med verkligheten är ju en annan sak.

Personligen så tycker jag nog att om temperaturen är 12-17 grader och himlen är grå och släpper ifrån sig mer eller mindre regn, så kvalificerar det sig som höst, i alla fall om prognosen lovar det två veckor i sträck. Även om det infaller innan höstdagjämningen.

Men förresten, finns det inte en definition som säger att om temperaturen är över tio grader hela dygnet så är det sommar? I så fall så är det sommar fortfarande. Och det lär det fortsätta vara nästa vecka också, om vi ska tro prognoserna, höstdagjämning eller inte.

3 kommentarer:

Malin/malwa sa...

Tänka sig att hans mamma inte tror på hans kunskaper i språket, lille Jared. :)
Men ja, jag håller med - september är en höstmånad!

Och du har helt rätt i det där med definitionen: http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/arstider-1.1082

Linda sa...

Tack för länken, intressant läsning. Höst kan det alltså vara ända till alla hjärtans dag. Där lärde jag mig något nytt, igen. :)

Monica sa...

Heja Jared!

För övrigt känns det som höst ena dagen, vinter andra och sommar tredje här. Har aldrig varit med om dess like till rörigt väder, men det är tydligen helt normalt. :)