tisdag 14 maj 2013

Olika mamma-attityder?

När jag lämnar mina barn i skolan (eller när de går iväg själva, de som är lite större) så säger jag alltid nåt i stil med " Hej då XX, ha det så bra". De franska mammorna säger (i översättning) "jobba hårt", "sköt dig", "lyssna på fröken".

När jag hämtar barnen (eller när de kommer hem själva) säger jag "Hej XX, har du haft det bra idag? Vad har du gjort?". De franska mammorna säger "har du lyssnat på fröken?", "har du jobbat hårt?"

Vad säger detta om oss som föräldrar? Om vad vi önskar för våra barn?
Jag tycker det är viktigt att mina barn har det bra i skolan, att de har kul och att de lär sig saker.
Jag förutsätter att de lyssnar på fröken och att de gör det som de förväntas göra. Jag litar på att mina barn sköter sig.
Franska mammor däremot verkar känna att de måste påminna om självklara tråkigheter som är själva meningen med skolan: jobba flitigt, lyssna på läraren, sitta still och skärpa sig i största allmänhet... Är inte det lite trist?

Inga kommentarer: