tisdag 4 september 2012

Skolstart


Första skoldagen för de tre yngsta idag, de två äldsta börjar imorgon.
Det var Dianas första skoldag någonsin, men hon har samma fröken som Jared hade förra året, så det var ju bekant för henne, eftersom hon har varit med och lämnat och hämtat honom i ett år. Hon skuttade in glad i hågen efter att vi hade lämnat Jared i klassrummet bredvid med hans nya fröken. Jag kände mig jätteglad att allt gick så bra, men ändå lite orolig, så klart, man är ju mamma...
Victoria har också fått ny fröken, i det här landet byter man som regel både lärare och klasskamrater varje år, om skolan är tillräckligt stor för att man ska kunna blanda runt i klasserna. Jag tycker inte det är så bra, det blir mera otryggt då, eller hur?

När jag hämtade henne tre timmar senare (ingen inskolning här inte, så gör man inte i Frankrike...) var hon jätteledsen och hade tydligen varit det nästan hela tiden. Stackarn... Hon höll i en smutsig liten snuttefilt med en gammal napp på, jag undrar vem som gett den till henne? Och jag hoppas att hon inte har haft den i munnen...

Jared berättade att hans gamla fröken hade bett honom ta hand om Diana på rasten så att hon inte skulle vara ledsen, så det hade han gjort. Ett bevis på att han förstår franska, även om han inte säger ett ord i skolan. ;)

Diana ska vara hemma på eftermiddagarna, men Jared är tillbaka i skolan, till 16.20. Helt galet med så långa dagar för de små, men man får ta seden dit man kommer, eller hur? Hoppas att det går bra för honom, men han ville hellre bygga lego än gå tillbaka igen. Den stora "grävaren med två grävare" som jag skrev om igår. Så jag lovade att ta isär den under eftermiddagen så han kan börja bygga när han kommer hem igen. Tur att han är ledig imorgon, annars skulle det nog bli svårt att få honom till skolan då.

Tur också att han åt ordentligt vid lunch, i alla fall, för man får inga mellanmål i skolan, bara vatten. Också enligt franska regler...

Inga kommentarer: