lördag 29 mars 2014

Karneval

Idag är det karneval i Jared och Dianas skolor. Alla barnen klär ut sig och går i ett långt tåg runt kvarteren och sedan får de äta kakor.
Förra året blev karnevalen för de yngre inställd, för det var kallt och ruggigt väder, och det blev aldrig något nytt datum, så spindelmandräkten Jared köpte inför den karnevalen har bara använts hemma hittills, men idag var det äntligen dags! Tur att den fortfarande passade. :)

När jag frågade Diana i tisdags vad hon ville klä ut sig till svarade hon glatt: En kossa!
Jag frågade om hon kanske ville vara en prinsessa istället, eftersom mängden prinsessklänningar i huset vida överstiger mängden ko-kläder och jag inte riktigt tyckte att jag hade tid att sy nåt sånt om det inte var nödvändigt. Hon svarade lika glatt som förut: Ja, en prinsessa! 

I torsdags hittade hon en glittrig paljettkjol som jag sydde till henne för nåt år sedan, och sa att hon skulle ha den på karnevalen, och imorse samlade hon glatt ihop sin utvalda outfit och var så nöjd så. Jag var lite tveksam, men är hon glad så ska väl jag också vara glad, eller hur?
När vi gick till skolorna såg vi många tjusigt utklädda barn, särskilt prinsessor, och jag blev lite orolig när Diana började kommentera de vackra klänningarna och deras kronor, men hon fortsatte att vara nöjd med sitt val och visade noga sin kjol och tröjan med Sally (från Tim Burton-filmen A nightmare before Christmas) för fröken, som dagen till ära var en grön drake (Yoshi). Jareds lärare var ett spöke, i alla fall tror jag att det var han, jag tyckte jag kände igen rösten. ;)
Nu ska jag ge mig ut en sväng och se om jag hittar karnevalståget. 

Edit: Vi hittade dem. Lärarna hade nog lagt lika mycket energi på sina kostymer som barnen, vi såg en läkare, en narr, en trädgårdshäxa, ett par orientaliska dansare och en brandman. Den sista var rektorn, han ville nog vara något som inger lite respekt. ;)

2 kommentarer:

Monica sa...

Vad härligt att de får vara med om något sådant här!

Linda sa...

Ja, de var mycket nöjda med dagen. :)