tisdag 12 oktober 2010

Annorlunda, del 1

Det första som vi märkte var riktigt annorlunda med att bo i Frankrike var skolan. Barnen i école elémentaire (motsvarar F-4) går i skolan måndag, tisdag, torsdag och fredag, 8.30-11.30 och 13.30-16.30. Alltså, de är lediga på onsdagar och de har lunchrast i två timmar, och då går de hem och äter. Jag är väldigt glad att vi bor nära skolan så att jag slipper hämta och lämna fyra gånger per dag... det hade stressat ihjäl mig eftersom jag har två små som jag också skulle vara tvungen att få färdiga i tid...

Skolämnena är också annorlunda:
Matten ligger flera årskurser över den svenska, barnen lär sig alla gångertabellerna när de är 7-9 år och redan i CM1 (åk 3, dvs 9 åringar) kan barnen alla fyra räknesätten med massor av siffror. Tex 493759*2745 eller 45238/47. Eftersom mina tjejer gick i åk 1, 3 och 4 i Sverige var det ett jättestort kunskapsglapp för de två yngsta som knappt hade koll på plus och minus eller att gånga med en siffra. Den äldsta har jättelätt för matte och hon var bäst i sin klass i Sverige, så för henne var det inga större bekymmer att hänga med ändå. För mig, stackars mamman, som skulle försöka lära dem allt de missat kändes det rätt hopplöst, särskilt som inte ens de grundläggande sakerna görs på samma sätt här, som tex att man lånar från det större talet när man ställer upp minus.
Svårt att förklara hur jag menar, men om jag ska räkna ut 127-49 måste jag ju "låna" från tvåan för att kunna räkna 7-9 så jag får 17-9, och tvåan blir en etta, eller hur? Här gör man istället så att man "lägger till" så att 7 blir 17, och 4 (i 49) blir 5. Jag tycker att det svenska sättet är mer logiskt, att låna från siffran bredvid, istället för att bara "hitta på" några nya siffror och lägga dit. Och har man en tjej som har lite svårt för matte och just har lärt sig "låna" är det inte alls smidigt att få henne att försöka lära om. Jag tänker inte ens försöka förklara hur de ställer upp division, det är i alla fall inte som jag gjorde när jag gick i skolan. Jag fick be grannen lära mig så att jag kunde förklara för mina barn. Men nu har jag förträngt det igen...

Gympa är en annan annorlunda sak. Man byter inte om, man ser bara till att ha lite vettigare skor på sig den dagen, för man tar inte av sig skorna under skoldagen, och så har de samma sak i sex veckor, tex basket. Helt skumt.
Det finns ingen slöjd över huvud taget, och inte heller bild och musik. Däremot har de poesi och ska lära sig dikter utantill. Och då brukar de rita lite om dikten på sidan bredvid, så visst, lite bild blir det väl då...
Och läxor... de har läxor varje dag (även de yngsta), och det kan ta en kvart eller en timme, eller mer, och de får också läxor från fredag till måndag.

Äldsta dottern har börjat i collège (åk 5-8) nu och hon hade fem läxor över helgen. Det tog större delen av lördagen... Hennes tider är lite annorlunda än de andras, hon går 8-12 och 13.30-16.30, och eftersom hennes skola är längre bort har vi valt att hon ska äta lunch i skolan, vilket kostar ungefär 4€/måltid. Dyrt, ja, men alternativet att hon går fram och tillbaka för att äta hemma kändes inte hållbart, det skulle bli för stressigt och stökigt. Och grannens tjej äter också i skolan, så hon har sällskap. Min man kör dem båda till skolan på morgonen när han åker till jobbet och grannfrun hämtar dem när de slutar, så det funkar bra.
Den franska skolmaten, eller fransk mat över huvud taget, blir ämne för en annan dag...

2 kommentarer:

Lilo sa...

Jätteintressant läsning! Tänk vad annorlunda det är. Jag tänkte faktiskt på det att man såg skolbarn vid lunchtid i Paris när vi var där.

Carola sa...

Oj vad annorlunda det är i skolan där. Jag hade gillat 2 timmars lunchrast ;D, men väldigt bökigt att börja gå hem på lunchrasten ifall man inte har råd att äta i skolan.
Och det var väldigt märkligt räknesätt de har. Konstigt att de lyckas lära sig räkna överhuvdtaget.
Intressant läsning iaf =).